Hva vil du oppnå med treningen din?


Og får du de resultatene du streber etter?

Går du inn på Elixia og gjør noen øvelser på ymse apparater og tar 20 minutter på tredemølla to ganger i uka, kan du ikke forvente stort annet enn at bankkontoen trekkes for det månedlige beløpet. Du får iallefall ikke valuta for pengene dine. Det gjelder også dere som bruker 5 min på å varme opp med sykkel før du tar 3 x 10 i benken, 4 forskjellig biceps-øvelser og litt kabelroing. Mosjonistene får sin tredjehverdaglige illusjon om “å holde seg i form” , før de atter en gang drar hjem å spiser fyrstekake som første måltid etter trening og kanskje 2 skiver loff med Gouda til kvelds. Skal ikke kimse av fyrstekake egentlig, selv syns jeg det er utrolig godt og kan spise meg proppfull om den er av den gode sorten. Men ikke nårsomhelst og hvorsomhelst. Som man spiser, oppnår man. Har du et ønske om “å holde deg i form” forteller du meg egentlig at du vil opprettholde fysisk status quo og egentlig ikke ønsker å legge noe særlig innsats i hverken trening eller kost, men heller bare holde de ekstra kaloriene “på avstand med mosjon”. Det er etter min mening både viljesvak latskap og dårlig prioritering av pengene du jobber for. Du lurer degselv til å tro at du trener, fortsetter med de samme matvanene som fikk deg til å betale for å gå på treningsstudio og oppnår absolutt ingenting. Kroppen din ser likedan ut som før du begynte. Er det måten du trener på? Eller er det maten du spiser? Begge to selvfølgelig. Du vil kunne oppnå mer med riktig kosthold alene, enn med et dårlig kosthold og halvhjertet trening tilsammen. For vær ærlig. Hvor mange som er ute etter “å komme i form” tar litt i på treninga? Det er fadermeg lenge mellom hver gang jeg ser de som klager over de brede rumpene sine faktisk svetter når de “trener”. De løfter vektene opp og ned noenganger, tar en skravlepause på 10 minutter og gjentar sekvensen. Gjerne med en belastning som en hvilken som helst 5-åring hadde greit uten å anstrenge seg. Så hvorfor gidder de? Ikke spør meg. Selvrealisering, bekreftelse, illusjonen om “å være sunn”..hvem vet. Men en ting er iallefall sikkert: Vil dere oppnå noe med treningen deres, nytter det ikke bare å se på det som en isolert ting. “Jeg trener, så derfor kommer jeg i form” er nesten like dumt som “Jeg drikker proteinpulver, så da kommer musklene av seg selv”. Dere må angripe det som en helhet. En helhet som ikke er sterkere enn komponentene som utgjør den.

Vil du ha hjelp med treningen din eller kostholdet, slik at du får de resultatene du ønsker,  så kan jeg det. Skreddersydd for dine behov. Og det til en langt lavere pris enn de aller, aller fleste. Du finner nemlig mesteparten av det du trenger på bloggen min. Personlig oppfølging via mail med periodiserte trenings oppsett og kosthold derimot, kan vi avtale ad hoc.

Hilsen Kenneth Rørås

mail: kennethr@gmx.com

Leave a Reply

