Tanker etter 12.


Det blir vanskelig å uttrykke følelser uten å lyde kvasi-filosofisk eller sentimental. Iallefall inni mitt eget hodet. Da får nesten alle slike ting en type stakkarslig klang som gjør at jeg heller tier stille. Når jeg prøver å uttrykke tankene mine, og spesielt de tankene som det er knyttet følelser til, kommer det opp en sperre. Jeg mener, sånne ting snakker man egentlig bare snakker om når du vil score noen poeng hos dama di, eller når terapeuten din gnåler for mye om at kofferten du bærer på bare kan romme så og så mye. Jeg liker å holde ting på innsiden. Informasjon som slippes løs er ikke lenger informasjon jeg selv har kontroll over. Og hvem vet hva slags muterte former den kan ta om den faller i ukyndige hender. Hva slags informasjon kan være det samme. Jeg tenker ikke åpne sjela for alle der ute med bredbånd. For deg kan det jeg lukker inne være noe du deler med vennene dine til daglig, men for meg kan det være noe dypt privat, som om det slippes frem, gjør meg sårbar. Og sårbarhet avler blant annet sympati, og det er jeg allergisk mot. Det avler også potensielle hauker som er klare til å fly inn å snappe opp byttet sitt om det ikke følger med. Så man beskytter seg. Man beskytter sine følelser og sørger varsomt og møysommelig med. Passer på at skallet ikke knuser, slik at noe lekker ut. Man tar på seg masker og viser andre sine modige smil, slik at det ikke er de som tilbyr deg sympati, men at de heller vil at du skal være en støtte for dem. Og slik fylles kofferten enda mer. Men jo tyngre den er, desto sterkere må man være for å bære den. Og når man har bært den lenge nok, og den er så full av fortid at den står i veien for fremtiden, så setter man den fra seg langs veien, finner frem en ny, større koffert, med flere rom, og går videre…..

Leave a Reply

