Bygg muskler med FST-7


FST-7 er et treningssystem basert på mange år med forskning, prøving og feiling.

FST-7 er forkortelse for:
Fascia Stretch Training, 7 refererer til det antall sett som kjøres for siste øvelse i den muskelgruppen man trener.

Fascia: på norsk samme som bindevevshinnen rundt muskulaturen.

Stretch: På norsk samme som å strekke/utvide muskulaturen.

Training: på norsk samme som Trening.

Hany Rambod er mannen som har fått treningprinsippet til å bli meget populært, han jobber som coach for mange kjente profesjonelle kroppsbyggere i USA.

Hvordan er en muskel bygd opp?
Rundt hver muskel er det en tynn bindevevshinne (fascia). En muskel er dannet av flere  muskelfibre som er pakket inn i en tykkere hinne. Inni muskelfibrene er det myofibriller, de er sylindriske strukturer som går gjennom hele muskelfiberen. Myofibrillene består av 2 typer proteiner: Aktin og Myosin.
Det er tre typer bindevevshinner i menneskekroppen. Men den hinnen – vi som vil bygge større muskler bør konsentrere oss om – er den dype bindevevshinnen rundt muskulaturen.

Noen har muskel-bindevevshinne som er tykk, noen har tynn. De mest genetiske kroppsbyggeren har tynnere muskel-bindevevshinne. Tynnere hinne rundt muskulaturen gjør det lettere å utvide muskulaturen. Dette er en av grunnene til at noen kroppsbyggere har mer “oppblåst” muskulatur enn andre. Ronny Coleman og Phil Heath er profesjonelle kroppsbyggere, de er eksempler på personer med tynn muskel-bindevevshinne.

Sammenlign muskelhinnen rundt muskulaturen med å blåse opp en ballong ”varmeflaske av hard gummi” (som Franco Columbo blåser opp i pumping iron.) Det er lettere å blåse opp ballongen som er laget av tynn gummi!

Jay Cutler og Nasser El-Sonbatty er personer med tykkere muskel-bindevevshinne. Dette hindret dem ikke i å bygge mye muskler, men ingen av dem har den rundheten i muskulaturen som feks Ronny Coleman. Uansett… Det vanligste blant de fleste kroppsbyggerne er å ha enda tykkere bindevevshinne, enn Jay og Nasser.

FST-7 går bla ut på å strekke muskulaturen fra innsiden og ut, ved å fylle muskelen med blod. Dette gjøres ved å få størst mulig pump når du trener.

Må jeg fortsatt trene lett eller kan jeg bare pumpe i vei?
Det holder selvfølgelig ikke med å bare bare pumpe i vei med lette vekter om du vil ha store muskler. En stor muskel er også en sterk muskel. Du må absolutt trene med tunge vekter, med reps mellom 8-12. Du vil ikke få ekstremt store muskler om du ikke trener med tunge vekter. Du bør kombinere trening for styrke og FST-7 i samme treningsøkt om du vil ha optimalt resultat og stort muskelvolum.

Her er et eksempel på en bicepsøkt hvor du bruker FST-7 i siste øvelse:

Alternate dumbbell curls: 3-4 set  x 8-12rep
Preacher curl: 3 set  x 8-12rep
EZ-bar curl  FST-7 : 7 set  x 8-12 rep
(hvile mellom settene:  30-45 sekunder.)

Jeg (Tommi Thorvildsen) har selv kjørt FST-7 de siste 6 månedene. På de fleste muskelgruppene har jeg brukt treningprinsippet  FST-7  og er svært fornøyd med hva det har gjort for meg. Det beste er at de svake muskelgruppen har blitt forbedret, jeg kan på det sterkeste anbefale at folk som ikke har prøvd FST-7 tester det ut.

Her kan du se et filmklipp av kjente IFBB proffer som kjører FST-7 og mannen bak treniningprinsippet FST-7:

På denne siden kan du lese mer om FST-7: www.fst-7.com

Utnytt næringstoffene makimalt under trening
En normal mann har ca 5 liter blod i kroppen (Damer 4 liter)
Når vi ikke er fysisk aktive går ca 12- 18 % av den totale blodmengde til musklene, resten benyttes andre plasser i kroppen.

Når vi bruker musklene skjer følgende:
Hjertet slår raskere – trener du med vekter vinner musklene kampen mot andre organer om å få mest blod. For hver repetisjon, hvert sett, hver øvelse trenger musklene mer blod. Større intensitet = mer blod til musklene.

Forskerene har funnet ut at hard intens vekttrening kan øke blodgjennomstrømningen med opp til 80 %, pluss 20 ganger større sirkulasjon.

Så på grunnlag av den store blodgjennomstrømningen bør du sende blodet fylt med næring til musklene og ikke “tomt” under trening!

Derfor anbefaler jeg at du tar en ”anabol-cocktail” ca 45-30 min før trening med litt raske karbohydrater (maltodextrin eller vitargo) blandet sammen med kreatin og aminosyrer –  i tillegg kan du også bruke Pro Glutamax som inneholder glutamine.

Under trening kan du også sippe på en slik blanding for å få max effekt. Prøv opplegget, så får dere selv se hvor bra dette fungerer.

Ønsker du å lære mer om FST-7 burde du sjekke ut siden til Haney Rambod her!

One response to “Bygg muskler med FST-7

  1. Persolig synes jeg dette er enn gørrkjedelig måte og trene på, og oplever selv at jeg har mer å hente på et par enkle dropset eller forced reps i ny og ne.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s