Diett på trappene : From fat’n happy to mean’n lean :)


Nå har jeg omsider kommet meg opp i over 90 kg. (92 for å være pirkete), men bulking med litt for mange cheat-meals har dessverre en uheldig følgesvenn (fiende?) kalt kroppsfett. På dager med dårlig matlyst har jeg dessverre lett for å ty til junkfood for å få i meg alle kaloriene jeg trenger. Det pluss en gainer eller to med proteinpulver, havremel og peanøttsmør er ikke akkurat mager kylling, ris og broccoli. Så nå er fett % min nærmere 15 enn det jeg trives med. Det betyr at det er tid for en diett, så kanskje jeg får se noe av det som skjuler seg der under, som jeg jobber så hardt for. Litt kjedelig og da, å ville bygge muskler, men så kommer de aldri til synet pga alt flubberet🙂

Det er ikke snakk om en konkuransediett akkurat, men en ganske enkel en som baserer seg litt mer på normal hverdagskost (grovt brød/speltbrød/knekkebrød til lunsj) enn hardcore byggerdietter. Planen er å ligge på ca 2300kcal. 6 måltider med ca 400kcal per. Fettet skal komme fra VitOmega kapsler og olivenolje samt nøtter. ca 20gr dagen i olje pluss ca 10-20gr fra nøtter. Jeg følger ikke dietten manisk, så det betyr at enkelte dager vil jeg kanskje ligge på 2000kcal, og andre dager 2500kcal. Men i snitt skal det bli ca 2300kcal. Vil prøve å få inn litt lørdags kos og evt en vanlig middag på søndag med saus og poteter. Må jo leve litt også, ikke bare tenke på kcal og macro ernæring hele dagen. Det betyr at om jeg spiser ute eller hos andre, så tenker jeg ikke så mye over hva som blir servert, men blir det FOR drøyt så begrenser jeg ganske enkelt porsjonen.

Så jeg håper dette går bra…jeg er så glad i mat og så glad i å spise til jeg sprekker at dette kan bli en utfordring.

Tenkte 2 mnd varighet hvor jeg trener en 3 split med 4 treningsdager. Det betyr at første treningsdag i uka også blir den siste. Uka etter starter og avsluttes da med det som var forrige ukes dag nr 2. Cardio 3 dager i uka, 30-45 min etter vekttreninga.

Bare jeg greier å ligge unna sjokoladen…det hender jeg våkner tidlig på morran og bare må ha noe søtt, og da er kaldt (eller varm om det er krise) sjokkis med kald melk det beste som går an å finne. Det blir det fort 3-500 ugunstige kcal av.

Av kosttilskudd bruker jeg heller lite. Det eneste det gjør er å tømme lommeboka. Noe få hellige unntak finnes, så jeg tar ikke alt under samme kam her. Grønn te blant annet har en gunstig effekt, men husk at norsk lovgivning ikke tillater anbefalt dosering på lik linje med andre land. Dvs man må gjerne tredoble det som står med norsk skrift for at du skal ha noe virkning.

Det går i proteinpulver + carbopulver etter trening. proteinpulver som tilskudd om måltidet mangler prottis, fiske/selolje, multivitaminer og aminosyrer/BCAA i perioder. Kanskje en koffeintablett eller to før trening. Thats it.

Leave a Reply

