HST Recap.


Det har gått 7 uker siden jeg startet med HST. En fullkroppsrutine med 11 øvelser + noe shrugs etter stangroing her og der.

Jeg startet med å finne maksbelastningnen i 15, 10 og 5 reps.

2 uker med 15 reps, 2 uker med 10 reps og 2 uker med 5 reps. Jeg skulle egentlig hatt 2 uker til med 5 reps og dropsett, men droppet det pga at jeg får ikke til effektive dropsett, da jeg trener hjemme for tiden med vekter som jeg må skru av og på mellom settene og det tar såpass tid at det kvalifiserer som en kort pause og bytte vekter + at jeg ikke har tatt fiskeoljer eller Udo’s på et par uker. Jeg trodde ikke effekten var såpass merkbar, men jeg kjenner det i leddene nå at det har hjulpet vanvittig mye. Så derfor tar jeg heller en uke med kosetrening og begynner på nytt program. Back to HST.

Fullkropp med 15 reppere var slitsomt, spesielt i uke 2 da jeg nærmet meg maks. Men jeg følte meg ikke utslitt eller utbrent som jeg ofte gjør når jeg trener. Det var gått å vite at selv om jeg ikke løftet spes tungt de 3-4 første treningsdagene i hver fase, så hatte jeg progresjon. Den blir satt på forhånd, og jeg trakk fra 1-2kg per treningsøkt, slik at jeg økte hver gang.

Når jeg var på tiere kjente jeg meg litt for ofte demotivert til å ta fatt på ryggen etter at jeg var ferdig med brystet, men det gikk seg til. Jeg har økt i styrke over hele linja og satt nye perser i både reps og belastning. Det samme gjaldt også femmere, men her kjente jeg albuen skrek etter nåde. Bein måtte jeg droppe. Har tatt en tur på MR, så jeg håper på en operasjon ganske snart. Men til å ikke ha trent ben på en stund er jeg ganske fornøyd med å fremdeles ha markerte lår (når jeg flekser, vel og merke). Blodårer her og der er fremdeles til stede tross noe høy fettprosent. So no worries.

Skuldrene mine har blitt rundere, lats har blitt bredere og biceps begynner å nærme seg samme høyde som skuldra, så alt i alt jeg jeg ganske fornøyd med HST-flørten min.

Jeg er ikke så fryktelig glad i fullkropps trening så det blir nok ingen runde nr to, men kommer sannsynligvis til å bruke mesteparten av prinsippene i en push/pull 2 split utøver høsten. Frem til da blir det litt “kosetrening” i form av en 3 split ala rygg/triceps, bryst/biceps, skuldre/bein, eller noe i den duren der.

En av persene jeg er mest fornøyd med er at jeg endelig kom meg opp på tre siffer i stangroing (3×5 med 100 blank!🙂 ) og 4×5 i pull-ups. Pull-ups har jeg sliti som faen med og greide knapt 2×3-5 for et par mnd siden. Skrå benkpress med hantler er også nesten på 40kg’s nå. Skulle egentlig hatt det sist, men måtte nøye meg med 36kg og 3 sett på 5 + 1 sett på 3. Gangen før hadde jeg 3×5 med 38kg, så dagsformen ødela litt, men 40 sitter snart. Skaffe med et par gode albuevarmere/støtter så blir jeg nok litt tøffere i trynet. Bare synd de fra Rehband er så jævli dyre. Discount Supplements hadde noen til en hundrings per stk, som jeg tenker prøve.

Dett var dett.

Leave a Reply

